Social media beheren
Het plan
Met onze nieuwe campagne vragen we 29 grote vervuilers in Nederland naar hun klimaatplannen. We willen dat ze ons voor 15 april hun klimaatplannen sturen. In die plannen moet duidelijk worden hoe ze hun bijdrage aan gevaarlijke klimaatverandering gaan stoppen. Daarvoor moeten ze hun CO₂-uitstoot in 2030 met 45% hebben verminderd, ten opzichte van de uitstoot in 2019.
Het vonnis van de rechter in onze gewonnen rechtszaak tegen Shell is helder: alle grote bedrijven, niet alleen Shell, hebben een eigen verantwoordelijkheid als het gaat om het behalen van de klimaatdoelstellingen. De komende tijd gaan we samen met veranderaars in heel het land de druk op deze bedrijven flink opvoeren.
Heel Nederland moet weten dat grote vervuilers verantwoordelijkheid dragen in het voorkomen van ernstige klimaatrampen. En dat ze daarvoor ambitieuze klimaatplannnen moeten opstellen.Laat het iedereen weten via jouw social media kanalen, je website of elders online.
Kernboodschap
Om ervoor te zorgen dat je eenduidig communiceert, gebruik je in al je externe communicatie de volgende hoofdboodschap.
Hoe geef jij onze aarde door? Die vraag stellen we de komende tijd aan 29 grote bedrijven. We vragen hen om een concreet en ambitieus klimaatplan. Want grote vervuilers spelen een grote rol in het oplossen van de klimaatcrisis. Maar ze komen niet uit zichzelf in beweging. Gelukkig is er een doorbraak: Milieudefensie won in 2021 samen met 17.000 mede-eisers de Klimaatzaak tegen Shell. Het oordeel van de rechter was duidelijk: bedrijven mogen onze gezondheid en toekomst niet in gevaar brengen.
Begin dit jaar stuurden we 29 bedrijven een brief. Als ze vóór 15 april geen goed klimaatplan indienen, stappen we mogelijk naar de rechter. 1 voor 1 pakken we zo deze grote vervuilers aan.
Gebruik deze kernboodschap tot 15 april. Daarna gaan we een nieuwe fase van de campagne in. Daarbij hoort een nieuwe kernboodschap. Deze zullen wij tijdig delen.
Hashtag
#KlimaatplanNu
Social media platforms
Gebruikt jouw Operatie Klimaatgroep social media om jullie acties te delen met je achterban? Of deel jij graag op jouw persoonlijke kanalen over de acties van Operatie Klimaat? Denk dan van tevoren na wat het doel is van jouw berichtje. Het is fijn als je jouw lezers een mogelijkheid geeft om bij te dragen aan de campagne. Deel bijvoorbeeld de link naar onze campagne, zodat jouw volgers ook de brief kunnen ondertekenen: www.milieudefensie.nl/klimaatplan
Een tekst op Facebook kan je zo lang maken als je zelf wil, maar meestal lezen mensen dat niet. 3 zinnen zijn al voldoende. Het gebruiken van opsommingen en emoji’s maakt een lezer nieuwsgierig naar het bericht waar je naar verwijst in je post.
Op Instagram deel je foto ‘s en video ‘s van de acties die je uitvoert met jouw Operatie Klimaatgroep. Denk aan een foto van jou met mede-veranderaars die spandoeken maken, onderweg zijn naar een actie, of een groepsfoto voor de poort van het bedrijf dat jullie geadopteerd hebben. Op Instagram kan je ook verwijzen naar de website van Milieudefensie. Maar let op: dit kan niet onder een foto in de feed. Plaats de link in jouw biografie, of in 1 van je stories. Weet je nog niet hoe dat moet? Hier wat tips.
Op Twitter zit je vast aan het maximale aantal van 280 tekens. Hier moet de boodschap dus echt kort en krachtig zijn. Je kan het bedrijf ook taggen door een @ voor de naam van het bedrijf te plaatsen. Gebruik op Twitter altijd de hashtag #KlimaatplanNu.
Op LinkedIn mag het allemaal wat zakelijker, maar dat betekent niet dat de boodschap niet urgent hoeft te zijn. Zonder gezond klimaat is er immers geen gezonde economie. LinkedIn is een goed platform om de werknemers van jouw geadopteerde bedrijf aan te spreken. Je kan het bedrijf taggen door een @ voor de naam van het bedrijf te plaatsen. Ook op LinkedIn gebruik je de hashtag #KlimaatplanNu en verwijs je naar de campagnepagina op de website van Milieudefensie.
Zo schrijf je een goede post op social media
Een aantal tips
Houd het kort, krachtig en positief
Gebruik actieve en korte zinnen
Vragen in je tekst trekken de aandacht
Zorg dat je tekst (en beeld) inclusief is
Gebruik de juiste hashtag: #KlimaatplanNu
Liever wel
Liever niet
Eenvoudig en toegankelijk taalgebruik
Scheldwoorden of te moeilijk taalgebruik. Vermijd jargon.
Van ons laten horen, samen 1 geluid, 1 stem: Klimaatplannen nu!
Het einde van de wereld is in zicht. Het is een verloren zaak.
Meedoen, onderteken de brief, kom ook!
‘Dames en heren, doe mee!’
(dit is niet inclusief voor kinderen en non- binaire personen)
Hoopgevend: ‘Jij kan helpen. Onderteken de brief! ‘
Mensen aanspreken op de persoon.
‘Doe allemaal mee met Operatie Klimaat! ‘
Privégegevens delen van bijvoorbeeld medewerkers of bestuurders van grote vervuilers.
Foto ‘s en emoji’s gebruiken van allerlei verschillende mensen (wit, zwart, queer, dik, dun, oud, jong, in een rolstoel, met hoofddoek, etc.)
Foto ‘s of emoji ‘s van maar 1 type mens.
Mensen aanspreken op hun functie.
De confrontatie aangaan met trollen.