Start een nieuwe groep

Welkom veranderaar! Jij hebt je aangemeld bij Operatie Klimaat om mee druk te zetten op 30 grote vervuilende bedrijven in Nederland. Helaas is er (nog) geen lokale groep bij jou in de buurt waar jij je bij kan aansluiten. Hoe nu verder?

We beginnen met de strategie van Operatie Klimaat

We geloven in de kracht van mensen. Lokaal voeren we campagne op 30 grote vervuilers.We eisen een klimaatplan waarmee de bedrijven zich aan het akkoord van Parijs houden.We focussen ons op de hoofdkantoren, fabrieken én op de filialen van deze bedrijven. Hetgaat om deze bedrijven, die lokaal onder druk te zetten zijn via deze filialen endochterorganisaties:

1. Ahold (onderhoudt de ketens van):- Albert Heijn- Gall&Gall- Etos- Bol.com

2. Rabobank

3. ING

4. ABN-Amro

Hoe wil jij aan de slag?

Grofweg zijn er twee manieren om te beginnen met Operatie Klimaat: gelijk starten metactievoeren, óf eerst beginnen met het vormen van een groepje. Als je campagnevoerenspannend vindt, of als je het gewoon fijner/leuker vindt om in een groep te werken, raden we je aan bij Stap 1 te beginnen. Wil je gelijk actievoeren? Sla Stap 1 over, of kom er laterop terug. De groep vormt zich vanzelf wel.

Stap 1: begin bij het vormen van een groepjeIn een groepje durf je meer dan alleen. Je kent vast iemand die zich zorgen maakt om hetklimaat. Nodig minstens twee vrienden, familieleden of kennissen uit om met je mee tedoen. Vervolgens zouden wij graag met jullie kennismaken, door een keertje (online) metjullie te kletsen. Zijn jullie daar klaar voor? Stuur een mailtje naar bruno.lauteslager@milieudefensie.nl. Bruno zal naast het groepje wat jij bij elkaar hebtverzameld, ook nog per mail Milieudefensieleden uit jouw buurt uitnodigen.

Stap 2: voorbereiding voor je eerste actieOm bedrijven en filialen er aan te herinneren dat zij een klimaatplan in moeten leveren,hebben wij ‘herinneringskaartjes’ laten maken. Jij kunt/jullie kunnen in of rond debovenstaande filialen (naar keuze) kleine acties houden. Hier kan jij verschillende dingenmee doen (zie de volgende stappen).Bestel ‘herinneringskaartjes’ via doe.mee@milieudefensie.nl. Op de tweede pagina van ditdocument zie je een voorbeeld van hoe zo een kaartje eruit ziet. Je kunt beginnen met hetbestellen van 50 kaartjes.

Stap 3: aan de slag met je eerste actieOnderteken deze kaartjes zelf en hang ze op bij de prikborden van de filialen. Herhaal dit zovaak jij wilt. Wil je meer impact maken? Laat willekeurige mensen, consumenten enwerknemers de kaartjes ondertekenen. Het liefst zo dicht mogelijk bij een filiaal. Wat jedoet met de kaartjes is aan jou. Je kan ze opsturen aan het bedrijf door hun (gratis)acceptgiro te gebruiken. Of je hangt ze binnen op aan de prikborden. Of lever, na een tijdvan handtekeningen verzamelen, een stapel in bij de filiaalmanager. Via het Veranderaarsplatform kom je in contact met andere groepen, en zie je wat zij met de kaartjesdoen.

Stap 4: Zichtbaarheid op sociale mediaWe moedigen je aan sociale media te gebruiken. Deze bedrijven moeten begrijpen datgroepen mensen vanuit heel Nederland campagne aan het voeren zijn. Dit geld voor alleacties. Maak een foto of selfie wanneer je een actie doet, tag het bedrijf (en filiaal) engebruik de hashtag #KlimaatPlanNu. Kijk voor inspiratie op de Instagram van Operatie KlimaatAmsterdam.

Stap 5: Het SneeuwbaleffectEen belangrijk doel van het uitvoeren van deze acties is om meer mensen aan je groep tebinden. Zo wordt het draagvlak voor verandering in de maatschappij zichtbaar, en ontstaater nog meer druk. Een succesvolle campagne trekt weer mensen aan, wat de campagneweer versterkt. Een sneeuwbaleffect dus!Om een groep effectiever vorm te geven en nieuwe veranderaars goed bij je groep tebetrekken heeft jouw groep een organizer nodig. Deze persoon zet de talenten vananderen in, verdeeld verantwoordelijkheden, en communiceert met het kantoorteam. Wil jijof iemand anders uit jouw groep dit (blijven) doen? Stuur een mailtje naarbruno.lauteslager@milieudefensie.nl! We brengen je in contact met andere lokale organizers.

Stap 6: OpschalenLater in jullie campagne kunnen jullie besluiten om andere, wat grotere acties te houden enin gesprek te gaan met de filiaalmanager over het beleid van het desbetreffende bedrijf. Zijn jullie dit van plan? Stem af met het kantoorteam over je plannen via de bedrijfspagina’sop het Veranderaarsplatform.