Handleiding voor groepen: Supporters werven voor de klimaatzaak tegen ING

Ga jij als Milieudefensie-groep lokaal supporters werven voor de klimaatzaak tegen ING? Gebruik dan deze handleiding!

Dit is een levende pagina. Heb je ervaring opgedaan en wil je dat delen? Mail dan naar meindert.boersma@milieudefensie.nl.

 

In het kort

  • Eind 2024 gaan we ING dagvaarden in de Klimaatzaak

  • We willen dat zoveel mogelijk organisaties zich bij ons aansluiten

  • Hiervoor gaan we als Milieudefensie-groepen lokaal organisaties werven

  • Organisaties spreken zich uit als supporter voor verduurzaming van de ING

Context

ING pronkt graag met zijn plek in de Nederlandse samenleving. Daar halen ze hun status en legitimiteit uit. Maar op deze vervuilende manier willen we helemaal niet dat ING onderdeel is van onze samenleving. Daarom gaan we ons samen uitspreken tegen het bekostigen van vervuiling door ING. Gemeentes, sportclubs, de lokale drogist: allemaal kunnen ze supporter worden en samen met Milieudefensie ING vragen om een groene leefbare toekomst.

We bouwen maatschappelijk draagvlak rondom de rechtszaak via lokale organisaties. In plaats van één voor één individuen samen te brengen, organiseren we mensen waar ze al samen zijn. Door organisaties te vragen supporter te worden, openen we ruimte voor een gesprek binnen de organisatie. Op een discussieavond in het buurthuis, of aan de lijn bij korfbal.

Op deze manier zetten we niet alleen ING verder onder druk, ook zetten we een vergrootglas op onze acties tegen ING. We zullen met onze nieuwe supporter-organisaties de publiciteit opzoeken. We vragen ze om te communiceren met hun klanten/leden/inwoners over de rechtszaak en hun support. We communiceren hier actief over naar de buitenwereld. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen van ons weten, en met ons mee gaan doen. Maar het zorgt er ook voor dat die 29 andere bedrijven weten: dit staat jou ook te wachten.

Om zoveel mogelijk lokale organisaties om te krijgen hebben we lokale groepen nodig. Juist lokale groepen weten als geen ander wat de belangrijke organisaties in hun buurt zijn of hoe ze de gemeenteraad zo ver krijgen om een motie aan te nemen die de gemeente oproept om supporter te worden.

Wat klaarstaat

Als je meer ondersteuning nodig hebt, mail dan naar meindert.boersma@milieudefensie.nl of alex.rutten@milieudefensie.nl.

 

Wat je als groep zelf regelt: het supporter-stappenplan

1. Benader een potentiële supporter

In principe is elke organisatie een potentiële supporter. Extra interessant zijn organisaties die een speciale band hebben met ING (bijvoorbeeld als klant of gesponsorde), en organisaties die middenin de lokale gemeenschap staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een culturele instelling of vrijwilligersorganisaties zoals sportclubs en natuurbeheer. Ook de gemeenteraad kun je benaderen om zich uit te spreken.

Een paar afwegingen om rekening mee te houden:

  • Wat voor soort organisaties zijn geneigd supporter te worden? Wat zijn punten waar deze organisaties gevoelig voor zijn? Hebben ze zich misschien al een keer uitgesproken voor het klimaat?

  • Wat voor soort organisaties zouden veel impact kunnen maken als supporter? Vaak zijn deze organisaties moeilijker te overtuigen. Hoe zou je dat dus aan kunnen pakken?

2. Overtuig de potentiële supporter

Als je je doelwitten goed uitzoekt, zullen veel organisaties meteen enthousiast zijn om zich bij ons aan te sluiten. Het kan echter ook zijn dat een organisatie wat overtuiging nodig heeft om supporter te worden.

Heeft een organisatie meer informatie nodig om te kunnen beslissen support te worden? Dan werkt het goed om een keer op bezoek te komen. Zo kun je uitleg geven over de campagne die we met z’n allen voeren.

Wil een organisatie nog steeds geen supporter worden? Als het een organisatie is met veel potentiële impact (zoals een museum of gemeenteraad), kun je ervoor kiezen je tanden hierin te bijten met een langer durende campagne.

Voor een supporter waar je een lokale campagne omheen wilt bouwen, heb je een escalatieladder nodig. Die kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

  • Vraag de organisatie vriendelijk via de mail

  • Probeer de organisatie in een gesprek te overtuigen

  • Haal petities op en overhandig die met pers erbij

  • Organiseer een serie acties voor de deur

Inspiratietip: zie hier de lopende campagne van Fossielvrij NL bij het Nationaal Ballet!

 3. Supporter geworven?

Zorg dat de organisatie zich hier aanmeldt. Dit is nodig voor de impact van deze campagne: hierdoor kunnen we elkaar op de hoogte houden en onze successen delen met de buitenwereld.

Ook zenden we je dan het fysieke promotiemateriaal voor de supporter toe, zodat je dat langs kunt brengen er er nog een extra moment van kunt maken.

 4. Zet de supporter (en je groep!) in het zonnetje

Wanneer een supporter zich bij ons aansluit, maken we daar een feestelijk moment van. Niet om de supporter te bedanken – we doen het immers samen voor het klimaat – maar om waardering uit te spreken en elkaar te enthousiasmeren. Bak een taart, of houd een ‘ceremonie’ met overhandiging van de supporter-poster en ander promotiemateriaal.

Tip: de supporter-ceremonie is een ideaal moment om te delen met de buitenwereld. Door onze successen te delen laten we zien dat het imago van ING aan het verschuiven is (overleg dit wel even met de supporter).

Download hier de pdf-versie van deze pagina.