Op naar de grootste klimaatmars ooit! Hoe zorgen we er samen voor dat iedereen vertegenwoordigd wordt op 14 maart? Van korfbalclub tot boerenbranche, van buurt tot buurt! Dit doen we door te luisteren en gesprekken te voeren

Via de Huis-aan-Huis gesprekken hebben we al ontzettend veel mensen ontmoet en gesproken. We kennen de kracht van het persoonlijke gesprek. We hebben ervaring met luisteren en het voeren van gesprekken. Nunu voegen we aan onze gesprekken r een concrete oproep toe: kom naar de klimaatmars!

Vorige week hebben we deze mobilisatie gesprekken met een aantal van jullie uitgewerkt. Hier kwamen heel veel goede ideeën uit voort. In de bijlage vind je het resultaat van de Mural die we samen hebben gemaakt. 

Ondertussen zijn we bezig om een semi-gestructureerd script te schrijven. Hieronder vinden jullie de eerste versie! Probeer dit vooral uit en deel je ervaringen onder deze post. Wat werkt? Wat werkt niet? Bij welke vereniging of doelgroep werkt welke benadering? Dan kunnen we het script samen verder verbeteren. Begin januari komen we weer even samen om ervaringen uit te wisselen.

In de bijlage vind je ook een overzicht van eerlijke klimaatoplossingen. Die ervoor zorgen dat grote vervuilers mee gaan betalen en dat groene oplossingen voor iedereen beschikbaar zijn! Handig om alternatieven te schetsen, raakvlakken te vinden met je gesprekspartner en elkaar te inspireren! 

Script voor Buurten (of babbelen) bij verenigingen, sportclubs, kerken, buurthuizen etc.

Doel:

  • Bondgenoten smeden en relaties opbouwen

  • Achterban oproepen naar de klimaatmars te komen

  • Verenigingen kunnen kiezen voor verschillende niveaus van betrokkenheid; van nieuwsbriefbericht tot helpen organiseren. 

Afspraak maken:
 
Kijk eerst of je al contacten hebt bij de vereniging, die weten wie open staat voor een gesprek

  • Afspraak maken per telefoon

    • Persoonlijker, meestal effectiever

    • Bij voorkeur fysiek afspreken (of videobellen, zodat je elkaar wel kan zien) 

    • Vooronderzoek doen: wie binnen de vereniging is groen ingesteld?

  • Afspraak maken per mail

    • Meer informatie dan per telefoon

    • opzetje om een afspraak via telefoon te maken

    • Vooronderzoek doen: wie binnen de vereniging is groen ingesteld?

  • Spontaan langs komen (als de corona regels dat toelaten)

    • Vraag of je een poster mag plakken

Het gesprek

Start:

  • Een goede openingszin is: ‘Maak je je zorgen om klimaatverandering?’

  • Alternatieven kunnen zijn: “Op welke manier is jouw vereniging bezig met duurzaamheid? “  “Hoe dragen jullie bij aan groene oplossingen? “

Midden van het gesprek:

  • Bouw  vertrouwen op

    • Open houding

    • Nieuwsgierigheid naar het perspectief van de ander en begripvol

    • Zoals ook bij de HAH gesprekken geldt: luister! .

    • Vertel over jezelf: waarom vind jij dit belangrijk, waarom doe jij mee? Jij zet je keihard in tegen klimaatverandering en voor klimaatrechtvaardigheid, wat betekent deze mars en deze verkiezing voor jou? Vertel over de gesprekken die jullie gevoerd hebben met de mensen in jullie buurt, wat is hun verhaal?

  • Vind een ‘common ground’ waarom de klimaatmars relevant is voor deze vereniging

    • Wat zijn de waardes van de organisatie? (bijv: een kerk die veel aan liefdadigheid doet, een voetbalclub die aan gezondheid denkt) —> vind een koppeling met klimaat (gezondelucht, voeding, ...)

    • Is het maatschappelijk betrokken? Wat doen ze naast hun hoofdactiviteit?

    • Waar houdt de organisatie zich mee bezig? Hoe hecht zijn ze? Wat is hun structuur?

    • Hoe is de vereniging bezig met duurzaamheid? Hebben ze bv zelf zonnepanelen/afvalscheiden/...?

    • Hoe zouden ze graag bezig zijn met duurzaamheid? Waarom gebeurt dat nu niet? Wat is daarvoor nodig?

    • Als er al andere verenigingen zich aan hebben gesloten, vertel dan over hun beweegredenen

    • Koppel klimaat en milieuproblemen aan andere maatschappelijke issues. Vooral issues die tijdens de coronacrisis nog zichtbaarder zijn geworden.  Zie hiervoor klimaatrechtvaardigheid kaders.

    • Specifieke vragen kunnen zijn: ‘Hoe houd de vereniging/club/kerk/etc. zich bezig met klimaatverandering?’  ‘Wat voor ondersteuning krijgen jullie vanuit de gemeente? ‘  ‘Heeft corona verandering gebracht in jullie/uw perspectief op klimaatverandering?

Afsluiten en vervolg

  • Verdere uitleg over het doel waarvoor je komt: de klimaatmars van 14 maart

    • Wij zijn hard bezig met verduurzamen, nu is het aan ons om dat aan de rest van Nederland en aan de politiek te laten zien. Dit doen we samen!

    • Schets een duidelijk plan, maak het behapbaar en logisch om mee te doen (voor ons is het ook heel logisch dat we meedoen)

  • We organiseren het samen, biedt jouw hulp aan

    • Je kan meedenken hoe je de rest van de organisatie bereikt

    • Brainstorm samen wat de vereniging kan betekenen voor de klimaatmars en wellicht daarna

    • je kan materialen leveren (posters, standaardmail, ...) Maar liever maken ze voor de dag zelf hun eigen persoonlijke borden en spandoeken

  • Keuzemenu van weinig commitment tot veel:

    • poster hangen

    • nieuwsbrief tekstje / social media

    • actief en persoonlijk leden betrekken / belavond

    • samenreisevenement organiseren

    • meehelpen de mars te organiseren

  • Vervolg: Eindig met een harde vraag:

    • ‘Ik bel je over … weken om te vragen hoe het staat.

    • Zorg dat het duidelijk is:

      • Wat belooft deze contactpersoon

      • Wat beloven/bieden wij

      • Wanneer is volgende contact en waarover

      • Wat is er gedaan in tussentijd

=====================================================================================

Verder uit te werken:

  • Organisaties kunnen een actiepakket krijgen met:

    • Informatiebrochure over de klimaatmars (FAQ)

    • Met een how to voor bijeenkomsten organiseren

    • Posters

    • Geven we de mogelijkheid voor (digitale) posters met hun clublogo erop?

    • Kant en klare social media-posts en nieuwsbriefteksten

    • stickers

  • Beloningssysteem: neem ... mensen mee en verdien:

    • level 1: sticker

    • level ... : vermelding op de webiste van de klimaatmars / Social Media Milieudefensie

  • Certificaat van deelname

    • social media badge

  • platform waar verenigingen samen kunnen komen

  • contactboekje voor de verenigingen. Wie kunnen ze bereiken met vragen: Operatie Klimaat groep, lokale coalitie, landelijke coalitie, ...

  • CRM systeem om te zien welke organisaties contact mee opgenomen is en wanneer. (dit wordt ontwikkelt door de landelijke klimaatcrisiscoalitie

 

Bestanden