Samen kunnen we de wereld veranderen. Hoe hard jij je ook inspant om duurzaam te leven of de politiek op te roepen; je bereikt méér als mensen met je meedoen. Maar hoe doe je dat?

Hier zijn 6 tips uit de sociale wetenschappen waarmee jij je omgeving in actie krijgt:

1. "Jij kunt een verschil maken"

Wil je mensen in actie brengen? Dan is het essentieel om duidelijk te maken dat dat zin heeft. Er zijn 4 aspecten aan dit gevoel:

• Je in staat voelen om iets bij te dragen
  • Geloven dat je stem gehoord wordt
  • Geloven dat samen in actie komen effectiever is dan alleen
  • Dat de oplossing waar we voor in actie komen het probleem oplost

In plaats van dit:

"Doe volgende week mee met de actie bij het gemeentehuis"

Probeer eens dit:

"Jouw stem telt, dus laat van je horen. Doe volgende week mee met de actie bij het gemeentehuis."

2. Erken dat iets spannend is

Ik vond deze tip zelf verrassend. Als iemand twijfelt mee toe doen kan het verleidelijk zijn om te zeggen: 'Nee joh, stelt niks voor! Het is super makkelijk.' Maar soms zijn onbekende situaties spannend, zoals bij een wildvreemde aanbellen bij de voordeur. Of op een lokale politicus afstappen. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het beter is om het ongemak te erkennen. 

In plaats van dit:

"Doe mee met huis-aan-huis gesprekken"

Probeer eens dit:

"Ik weet dat ik veel van je vraag, maar we hebben je nodig om mee te doen bij deze huis-aan-huis campagne. Elk gesprek brengt ons dichter bij ons doel"

3. We zijn niet logisch, maar psychologisch

Niemand is volledig rationeel. Wetenschap laat zien: je bereikt het beste resultaat door emotie te koppelen met een duidelijk, begrijpelijk en relevant handelingsperspectief.

In plaats van dit:

"Teken de petitie voor het sluiten van de kolencentrale"

Probeer eens dit:

"Deze kolencentrale verhoogd de kans van onze kinderen op longaandoeningen en hartfalen. Teken de petitie voor het sluiten van de centrale."

4. Doorbreek de stilte

De klimaatcrisis is zo gepolariseerd, dat veel mensen het onderwerp liever vermijden. Dit geeft de indruk dat mensen om ons heen minder gealarmeerd zijn dan ze zijn. Deze stilte biedt ruimte voor klimaatontkenners. Vraag mensen om de stilte te doorbreken en aan hun omgeving te laten zien wat ze vinden.

In plaats van dit:

"Deel deze video"

Probeer eens dit:

"Je bent niet alleen. Een steeds grotere meerderheid van de Nederlanders is het ermee eens dat de overheid meer moet doen tegen klimaatverandering. Deel deze video"

5. De ladder van betrokkenheid

Als iemand meedoet aan één klimaat-actie is de kans groter op deelname bij een volgende actie. En vaak bouwt dit op. Zo kun je iemand eerst vragen een petitie te tekenen, en daarna om bijvoorbeeld mee te komen naar een bijeenkomst. Onderzoek laat zien dat dit het beste werkt als mensen zich meer gaan identificeren met het 'doen van acties' of met de klimaatbeweging.

Probeer eens dit:

"Omdat je mee deed aan de vorige 2 acties weet ik hoe betrokken je bent. Kunnen we bij de volgende actie ook weer op je rekenen?"

6. Maak het gezellig

Zelfs de meest doorgewinterde activist moest ergens beginnen, en begon waarschijnlijk omdat iemand vroeg mee te gaan. Maak gebruik van sociale verbinding. Nodig zelf vrienden uit, of vraag andere vrijwilligers om naar de volgende bijeenkomst 1 of 2 vrienden mee te nemen. 

In plaats van:

"Ga jij naar deze klimaat-actie?"

Probeer eens dit:

"Wat doe je aanstaande zaterdag? Vind je het leuk om met me mee te gaan naar deze klimaat-actie?"

Pas jij wel eens een van deze tips toe? En wat is jouw tip om mensen in actie te krijgen? Deel je ervaring in de reacties.