Begin april 2022 kreeg Laura Bromet (GrL) antwoord op haar vraag naar de top100-ammoniaklozers en idem stikstofoxidelozers. Toen bleek dat er fouten in zaten en moest het opnieuw.
Het initiatief is een goede publiciteitsstunt, maar op de keper beschouwd kun je niet zo heel veel met de lijsten. Ze gaan alleen maar over emissie en niet over immissie en depositie, ze beslaan samen maar een heel klein deel van de stikstofuitstoot, en er komt geen echt nieuw handelingsperspectief uit.
Maar je kunt er zelf wel interessante beschouwingen aan toevoegen.
Zie https://www.bjmgerard.nl/18189-2/ .
Luchtwachters
Access permissions
Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijn - visible to all visitors to the platform.
Open aanmelding - users can join this group without approval.
Alleen op uitnodiging - users can only join this group if they are added/invited by group managers.
-
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
2 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijn -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
3 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnDe Eindhovense SP en drie andere oppositiepartijen hadden voor 08 maart 2022 een interpellatie aangevraagd over een (terecht) geëiste betere milieuvergunning voor de Eindhovense asfaltcentrale ACE. Dit interpellatieverzoek is door de rest van de raad afgewezen en dat is principieel een slechte zaak.
Een beperktere motie naderhand had wel succes, omdat de wethouder zei uiterlijk 8 april een nieuwe vergunning van ACE te eisen, met Best Beschikbare Technieken (BBT).Nu verkeren Best Beschikbare Technieken vaak in een grijs gebied waarin ook woorden als 'kostenefficientie" en vergelijkbaar voorkomen. Te vaak betekent BBT Best Betaalbare Techniek.
De Eindhovense SP volgt mijn analyse dat echte BBT drie basiskenmerken hebben:
- indirecte in plaats van directe verhitting van het asfaltmengsel
- indirecte verhitting met stroom ipv met gas
- rookgasreiniging met bijvoorbeeld een koolfilter.
Al deze technieken bestaan in praktijk of als nabije uitvoerbare techniek.
Zie https://www.bjmgerard.nl/gemeenteraad-blokkeert-ten-onrechte-interpella… . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
5 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnHet regionale meetnet luchtkwaliteit in Zuidoost Brabant functioneert inmiddels. Dat is een vooruitgang, al is die vooruitgang nog niet groot genoeg. Er wordt nog geen geluid gemeten en je kunt alleen klantonvriendelijk jaargemiddeldes berekenen. Maar er zijn ook dingen wel goed, zoals het aantal meetkasten (44, verspreid over de regio) en de interface.
Nieuw is dat er op drie plaatsen rond Eindhoven Airport/vliegbasis Eindhoven ultrafijn stof wordt gemeten. In de tweede helft van 2021 was dat, in het door Corona verpeste vliegjaar, altijd nog 13657 deeltjes per cm3.
Naast het officiele meetnet is er, vooral voor luchtkwaliteit, ook veel Citizen Science. Het RIVM verzamelt die op dezelfde pagina als de uitkomsten van het meetnet.
Zie https://www.bjmgerard.nl/luchtmeting-door-meetnetten-en-burgergroepen-i… . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
5 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnIk heb een tijd geleden een kritisch artikel op mijn site gezet over de milieuzorg van Vion (de grote varkensslachter in Boxtel).
Onder de omwonenden bestaat veel onvrede over stank en geluid van Vion. Die vindt ook zijn weerslag in de gemeentepolitiek.Een en ander heeft geleid tot een Klankbordgroep die met Vion overlegt over verbeteringen. Op 29 dec 2021 heeft Vion een persbericht uitgebracht over de afspraken tot dan toe.
Ik sta momenteel op afstand van de ontwikkelingen en ik zeg daarom de dingen onder voorbehoud, maar vooralsnog ben ik niet echt onder de indruk. Het klinkt vooral als een heleboel kleinere maatregelen in de sfeer van de bedrijfsvoering. Die zijn ongetwijfeld nuttig, maar de vraag is of ze voldoende zijn.
Ik zie ook een stel dingen niet, zoals bijvoorbeeld getalsmatig aangescherpte emissies.Ik blijf het volgen.
Zie https://www.bjmgerard.nl/vion-heeft-stank-niet-onder-controle/ -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
5 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnIn een persbericht dd 28 dec 2021 heeft Rijkswaterstaat aangegeven toe te willen naar emissieloze asfaltcentrales en het vervangen van bitumen door lignine. Deze voorstellen zijn ingediend bij het Nationaal Groeifonds.
Dit betekent elektrificatie en dat lijkt een beter beheersbare techniek dan een grote, directe gasvlam. In hoeverre het terugdringen van CO2 ook het terugdringen van stank betekent moet blijken. Klimaat en milieu zijn twee verschillende dingen. Het persbericht vermeldt weinig details.
Ik heb een addendum op een eerder artikel over dit onderwerp geschreven. Zie https://www.bjmgerard.nl/asfaltcentrales-worden-mogelijk-schoner/ . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
7 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnZeer onlangs is het eindrapport "De longen van de stad" uitgekomen. Dat gaat over een experiment met luchtzuiveringsapparatuur tegen fijn stof in de parkeergarage op het Eindhovense Stadhuisplein. Ik heb daar eerder over geschreven, want de voorafgaande activiteiten waren uit 2017 en 2018.
Mijn oordeel is gemengd. Enerzijds heeft het zuiveren van de uitgaande lucht in een parkeergarage positieve effecten in de garage en op de omgeving en gaat Eindhoven veel bouwen in het centrum, anderzijds is het onderliggende onderzoek eigenlijk niet goed genoeg (ook al doet de TU/e eraan mee) om zinvol kosten en baten te kunnen inschatten.
Misschien moeten ze het onderzoek alsnog uitbreiden.
Zie www.bjmgerard.nl/?p=17077 . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
7 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnIk volg al enige tijd wat er gebeurt rond asfaltcentrales. Sinds die steeds meer gerecycled asfalt verwerken en de benzeennorm aangescherpt is (de PAK-norm is al streng), hebben die een probleem dat veel beroering oproept. Omwonenden lopen te hoop en gemeenten dreigen met dwangsommen en gedeeltelijke sluiting.
De sector is dan ook druk met research bezig en daar is zeer onlangs het een en ander uitgekomen. De moraal is dat er technisch een wereld te winnen valt en dat de recycling binnen de normen mogelijk is. Hieronder bijvoorbeeld de benzeenemissies met een direct verwarmde en een indirect verwarmde trommel.
Maar, uiteraard, dat moet dan nog wel eerst even gerealiseerd worden en dat kost geld. Dus de politieke druk moet nog even niet weg.
Zie www.bjmgerard.nl/?p=17049 . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
8 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnEr zijn tot nu toe drie onderzoeken gedaan naar de Asfalt Centrale Eindhoven (ACE) op De Hurk. van het derde is alleen de benzeenmeting gepubliceerd, de geur- en stofmeting komt nog. Ik heb de resultaten netjes in een tabel bij elkaar gezet.
Mijn conclusies:
* ACE overschrijdt de aangescherpte emissienorm voor benzeen en moet daaronder. Dat helpt een collectief probleem oplossen, maar maakt voor de omwonenden nauwelijks uit.
* ACE overschrijdt de emissienorm voor PAK's en dat maakt voor de buurt wel uit. In feite is het een groter en medisch belangrijker probleem dan benzeen.
* Asfalt en de recycling daarvan zijn een maatschappelijk gewenst goed. Ze blijven nodig. Mijn eerste idee is dat problemen eerst techniosch moeten worden anagepakt, bij ACE bijvoorbeeld het HERA-systeem en gasreiniging. UIteraard moet het bedrijf onder de normen.
* De gemeente dreigt met een dwansom en gedeeltelike sluiting. Ik zou het betreuren als het zover kwam.
* De recyclingsector als geheel lijkt door de snelle technische ontwikkelingen overvraagd. de sector is vergeven van de branden (bijvoorbeeld AVI in Den Bosch en MIREC in Eindhoven. Bijvoorbeeld lithiumaccu's en lichtmetalen velgen branden als een tierelier. Dit is een structureel probleem.
In een circulaire maatschappij ontkom je niet aan recyclingbedrijven, hoe onaangenaam soms ook. Misschien moet de wetenschappelijke basis onder de sector versterkt worden (bivoorbeeld TNO-onderzoek?). Zo ook de asfaltrecycling.
Zie www.bjmgerard.nl/?p=16861 . -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
8 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnDe WHO heeft op 22 sept 2021 zijn nieuwe richtlijnen voor luchtkwaliteit uitgebracht. Tot nu toe deden we het met die uit 2005, die gedeeltelijk in de EU-wetgeving (en daramee in de Nederlandse wetgeving) zijn opgenomen. Die exercitie zou dus nu herhaald moeten worden.
De nieuwe richtlijnen zijn bijna altijd strenger, met als meest opvallende verschil dat de richtlijn voor NO2 gezakt is van 40 naar 10 microgram/m3. Als het advies wet zou worden (wat dus nog niet vaststaat) zou volledig Zuidoost-Brabant op dit moment de norm overschrijden. Het zou zeer veel minder verbrandingsprocessen betekenen. Ook de PM2.5 is flink lager.
Als service voor mijn trouwe lezers heb ik een net overzicht gemaakt van de adviezen en normen WHO2005, EU2008 en WHO2021. Dit met enig toelichtend commentaar.
Hieronder een NO2-kaart van Oost-Brabant over 2019. -
Bernard Gerard heeft een bericht geplaatst in Luchtwachters
9 maanden geleden Openbaar - zichtbaar voor iedereen, inclusief personen die geen lid zijnDe Gezondheidsraad heeft een rapport uitgebracht over de schadelijke effecten van ultrafijn stof. Ze noemt onder andere de vlegvelden als bron en vergelijkt Schiphol met Tata Steel.
Schipholwatch heeft er een artikel over geschreven.
Ik heb dat overgenomen op de BVM2-site en ga er ook over schrijven op mijn eigen site, als ik het rapport van de Gezondheidsraad heb kunnen lezen. Het is net uit.
Zie https://bvm2.nl/ultrafijnstof-terugdringen-door-minder-vliegen-en-beter… .Het artikel op Schipholwatch is een verbijzondering naar de luchtvaart van een rapport, dat over meer sectoren gaat (verkeer, industrie en achtergrond. Zoals hierboven aangekondigd, heb ik inmiddels een artikel over het ruimere rapport geschreven. Zie https://www.bjmgerard.nl/?p=16677 .