De klimaatplannen zijn ingeleverd, en nu?

Alle 29 bedrijven hebben een klimaatplan ingeleverd - een teken dat onze druk werkt! Nu worden de plannen doorgerekend door het New Climate Institute, waarna elk plan een score krijgt in de zogenoemde Klimaatcrisis Index, die begin juli gepubliceerd zal worden. Op basis van de scores gaan we bedenken hoe we de druk op achterlopers kunnen opvoeren zodat ook zij een ambitieus klimaatplan implementeren.

Tot die tijd blijven we natuurlijk niet stil zitten. Want zelfs als de plannen helemaal voldoen aan de doelstellingen van Parijs blijven het plannen, geen werkelijkheid! Om te laten zien dat het menens is gaan wij daarom in gesprek met medewerkers, klanten en omwonenden van de 29 vervuilers.


In gesprek? De feiten zijn toch allang bekend?

Zeker! We gaan dus ook niet in discussie, maar vanuit een nieuwsgierigheid gesprekken voeren om op de volgende manieren de druk op de bedrijven verder op te voeren:

  1. Met onze gesprekken stimuleren we de 3 doelgroepen (medewerkers, klanten en omwonenden) om na te denken over een klimaatplan voor het bedrijf in kwestie. Dit gaat spanning opleveren binnen en buiten de bedrijfsmuren en daar worden werkgevers benauwd van. Alleen al het rumoer dat  ontstaat over de gesprekken die wij voeren, zet druk.
  2. Tegelijkertijd halen we waardevolle informatie over de bedrijven op. Door gesprekken met bijvoorbeeld omwonenden rondom Tata Steel of boeren die leveren aan Friesland Campina komen we veel te weten over de bedrijven. Deze informatie brengen we samen in kaart en helpt ons om de campagne verder vorm te geven. Daarnaast kunnen we uiteindelijk gaan noemen dat we bijvoorbeeld al 500 ontevreden Albert Heijn-klanten hebben gesproken. Zo voelen de CEO's (of management boards) niet alleen de druk vanuit het maatschappelijk debat, maar ook vanuit de directe omgeving van hun bedrijf. Bovendien krijgen zij hiermee een beter beeld van het draagvlak voor een ambitieus klimaatplan.
  3. En als laatst: we zijn opzoek naar werknemers die met ons in contact willen blijven en klanten en omwonenden die met ons campagne willen voeren. Zo versterken we onze teams en campagnes!

Klinkt goed, ik doe mee! Maar hoe?

De 'app' - We voeren gesprekken via bit.ly/gespreksapp. Als je dit in je browser typt of hier op de link klikt dan kom je op een website uit. In feite is het geen app, en deze hoef je dus ook niet te downloaden. Via bit.ly/gespreksapp kom je altijd bij de gesprekslijst uit. Deze kan je weer openen op je mobiel of tablet. Liever een papieren versie meedragen? Deze zijn in dit Veranderaarsplatform onderwerp bijgevoegd en vind je hierbeneden.  

Doelgroep(en) kiezen - Bedenk met jouw OK-groep bij welke doelgroep(en) van het door jullie gekozen bedrijf de meeste potentie zit om druk uit te oefenen. Als voorbeeld:

De omwonenden van een ING-filiaal hebben wellicht weinig bijzonders te zeggen over de bank, terwijl ING-klanten best wel eens interessant kunnen zijn omdat zij een sterke machtspositie hebben. (Ze kunnen namelijk overstappen naar een groenere bank).

Hoe vind je dan medewerkers, klanten en omwonenden? De meest makkelijke en effectieve manier is om voor een filiaal of kantoor te gaan staan. Maar er zijn vele opties denkbaar. Gebruik je creativiteit! Moeite met het kiezen of benaderen van doelgroepen? Neem contact op met Bruno via bruno.lauteslager@milieudefensie.nl

Zo voeren we de gesprekken - We hebben een digitale gesprekslijst ontwikkeld als rode draad voor de gesprekken, en zodat we achteraf ongeveer kunnen zien hoe jouw gesprekspartner denkt over een klimaatplan. Maar beperk je hier niet toe en stel verdiepende vragen! Pas achteraf vul je de vragenlijst in, zodat we een menselijk 1-op-1 gesprek kunnen voeren, en jouw gesprekspartner niet afgeleid wordt door de techniek. De vragenlijst is aangepast op de 3 doelgroepen, en is binnenkort te vinden vanaf de Operatie Klimaat overzichtspagina. 

Loop je tegen problemen aan? Stuur je feedback naar jeroen.aerts@milieudefensie.nl

‘Goed gesprek‘ kaartjes - Na afloop van een gesprek (of als iemand geen tijd heeft) bieden we een ‘goed gesprek‘ kaartje aan. Op het kaartje staan contactgegevens om met ons door te praten. Op deze manier bouwen we aan duurzame relaties. Bovendien zullen medewerkers de kaartjes mee naar binnen nemen, en zo onze boodschap verder verspreiden. De hoofdboodschap op het kaartje is "Bedankt voor een goed gesprek!"

Het kantoorteam checkt met alle OK-groepen hoeveel kaartjes elke groep denkt nodig te hebben. 

Gesprekstrainingen - Een beetje zenuwachtig? Dat is heel begrijpelijk! Daarom bieden we gesprekstrainingen aan op 18 en 24 mei ‘s avonds op kantoor (met vegetarische pizza!) én online. Meld je alvast aan voor 1 van de avonden! Kom je naar kantoor? Declareer je reiskosten! (Gebruik hiervoor het declaratieformulier, en de uitleg over hoe je het formulier invult).

Opname gesprekstraining - De training van 24 mei is opgenomen en hier te downloaden t/m 4 juli 2022.

Poeh, veel informatie! Vragen? Stel ze in de reacties hier beneden!

Bestanden